اخبار و مقالات

گرده گل و نحوه ی استفاده از آن

گرده گل چیست؟

گرده گل چیست؟

گرده گل چیست؟ گرده گل دانه های خیلی کوچکی هستند که در انتهای پرچم گلها قرار می گیرند و از عوامل بارور شدن گیاهان و گل ها به شمار می روند. گرده گل توسط زنبور عسل جمع آوری می شود و غذای زنبورهای جوان است و یکی از کامل ترین خوراکی های موجود در طبیعت محسوب می شود. آیا می ‌دانستید که گرده‌ گل تقریباً تمام مواد مغذی مورد نیاز رشد بدن انسان را دار است؟

گرده گل غنی از انواع ویتامین ها انواع مواد معدنی،پروتئین ها،چربی ها و آنزیم ها میباشد. گرده گل یک عامل ضد باکتری،ضد قارچ و ضد ویروس میدانند که البته التهاب را کاهش میدهند و سیستم ایمنی را تحریک میکنند و همچنین سطح کلسترول خون را مقدار زیادی کاهش میدهند. جالب است که بدانید که پروتئین گرده گل بیشتر از هر منبع حیوانی و اسید های امینه است و این ها فقط برخی از خواص گرده گل است.

گرده گل چگونه جمع آوری میشود؟

تا اینجا متوجه شدیم گرده گل چیست؟ حال این گرده ها چگونه جمع میشوند ؟ زنبور ها گرده را از بذر های گیاه جمع آوری میکنند و آن را با مقداری ترشح بزاقی و یا شهد مخلوط میکنند و آن را در محلی بر روی پاهای عقبی زنبور قرار میدهند و بعد آن را به کندو میبرند. بعد از آن گرده های گل را با لایه ای از عسل و موم میپوشانند و نان عسل ایجاد میشود. نان زنبور عسل به عنوان منبع پروتئین برای کندو استفاده میشود. شاید جالب باشد بدانید که یک کندو از یک تا هفت کیلوگرم گرده گل در طول سال جمع آوری میکنند.

ویـــژگی گرده گل

رنگ این گرده ها کاملا متفاوت هستند. از زرد روشن تا سیاه متغیر هستند. اما زنبور ها معمولا گرده ها را از گیاه های شبیه به هم جمع آوری میکنند  اما ممکن است از گونه های مختلف هم گرده جمع کنند. دانه های گرده گل ارتباط مستقیم با گونه های گیاهی دارند. آن ها در شکل، رنگ، اندازه و وزن متفاوت هستند. این گرده گل به عنوان یک محصول دارویی نیز کاربرد دارد زیرا حاوی ترکیبات شیمیایی بسیار خاص و مفیدی میباشد. این گرده گل حاوی مواد معدنی زیادی نیز هست. همچون کلسیم اهن فسفر روی و منیزیم.

خواص گرده گل

علاوه بر اینکه گرده گل از لحاظ معدنی و دارویی بسیار غنی است، خاصیت آنتی اکسیدانی نیز دارد. البته میزان آنتی اکسیدانی گرده گل بستگی به موقعیت کندو های زنبور عسل و نوع گیاه مصرفی آن ها نیز دارد. مصرف روزانه گرده زنبور عسل به دلیل این ویژگی میتواند شمارا از بیماری هایی مانند سرطان و دیابت ایمن کند. جهت اطلاعات بیشتر راجع به خواص عسل طبیعی کلیک کنید.

امروزه یکی از بیماری های شایع در جهان،بیماری های قلبی و عروقی است. همانطور که میدانید مصرف روغن های حاوی ترانس،بعد از چندین سال باعث افزایش کلسترول و گرفتگی عروق و رگ های خونی میشود. این ویژگی دوباره به آنتی اکسیدانی بودن گرده گل برمیگردد که جلوی رسوب کردن روغن های چرب را گرفته و باعث پاک شدن خون شما از چربی میشود.

لینک مرتبط : عسل مقوی گوارش

ماسک جوانی پوست با محصول بینظیر گــــرده گــــل

از آنجایی که ترکیب مواد موجود در گرده گل بسیار غنی است، میتوان از آن به عنوان یک ماسک خوب برای صورت استفاده کرد. ماسک های تهیه شده از گرده گل به دلیل دارایی ویتامین های متنوع و خاصیت آنتی باکتریالی باعث پاک سازی پوست میشود و به پوست شما ظاهری درخشان و زیبا میدهد. گرده‌ها مزیت ضدپیری رو برای شما به همراه دارن که باعث می‌شه پوستی صاف داشته باشین و کم‌تر در معرض چین وچروک قرار بگیرین. همچنین میتوانید از خواص ژل رویال برای پوست نیز استفاده کنید.

گرده گل خواص بسیار زیادی برای درمان آکنه های پوست شما نیز دارد این ماده حاوی آنتی‌بیوتیک‌های طبیعی است که با از بین بردن باکتری‌های ایجادکننده آکنه مانع از شکل‌گیری آکنه‌ها می‌شه. و اما این نکته قابل توجه است که گرده های گل خاصیت آبرسانی فوق العاده زیادی دارند و رطوبت مورد نیاز را به سلول های پوست شما میرساند. برای تهیه ی ماسک های صورت میتوانید از ترکیب آن با عسل،گلیسیرین و ماده های دارویی دیگر استفاده کرد.

مقاله پیشنهادی : خواص عسل برای پوست

بهبود بیماری معده و روده با گرده گل

گرده گل چیست؟ و چه خواصی دارد ؟ اگر جزو عده ای از افرادهستید که با بیماری های معده تان مشکل دارید،شاید این خاصیت گرده به شما کمک کند. گرده گل در واقع محصولی فراوری شده است که فوق العاده زود هضم است و زنبوران برای نوزادان خود تولید میکنند. این محصول میتواند برای هضم مواد غذایی به کمک سیستم گوارشی شما می آید و شما را از دست بیماری های معده و روده راحت کند. آنزیم ها و آمینو اسید های موجود در گرده گل،بسیار برای بدن مفید هستند اما خود بدن توانایی تولید آن را ندارد. پس شما میتوانید با مصرف این ماده به هر شکلی این مواد را به بدن خود هدیه دهید.

نحوه ی مصرف گرده گل 🤗

  • از دانه های گرده گل میتوانید به عنوان یک غله و‌ مخلوط در ماست میل کنید.
  • گرده گل را میتوانید در مخلوط اسموتی ریخته و از ترکیب آن استفاده کنید.
  • میتوانید از دانه های گرده گل به طور مستقیم بر روی سالاد بریزید و مصرف کنید.
  • بهتر است ترکیب آن با سس خردل را که به صورت سس خردل عسلی به دست می آید امتحان کنید.
  • اگر از ترکیب آن با شیر استفاده کنید با تامین بسیار از ویتامین ها لطف بزرگی در حق بدن خودتان کرده اید.
  • حتی میتوانید از گرده گل درون کیک ها و دسر های خود استفاده کنید و از یک وعده ی پروتئینی و سرشار از ویتامین لذت ببرید.
  • میتوانید از ترکیب یخ و هلو و توت فرنگی و کمی شیر اسموتی خنک تابستونی تهیه کنید و از گرده زنبور عسل به عنوان شیرین کننده استفاده کنید.
  • اوتمیل که یکی از صبحانه های پرطرفدار است،میتوانید با ترکیب شیر و یا آب با جوی دو سر و حرارت دیدن،اوتمیل تهیه کنید و از گرده های عسل به عنوان یک منبع پروتئینی و شیرین استفاده کنید که نه تنها ضرری به شما نمیرساند بلکه حاوی مواد مغذی و ویتامین ها نیز هست.

مقاله مرتبط : طرز تهیه ی خوشمزه و قوی با عسل

5/5 - (13 امتیاز)
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *