مقالات تخصصی

همه چیز راجع به رنگ عسل

چرا رنگ عسل ها با هم فرق میکنند ؟

جالب است بدانید رنگ عسل به منطقه‌‌ای که کندو‌ها در آن قرار دارند و گل‌هایی که زنبور از شهد آن‌ها نوشیده است بستگی دارد و به همین دلیل رنگ عسل طبیعی می‌تواند از بی رنگ (درست مثل آب و شفاف) تا قهوه‌ای تیره متغیر باشد. عسل‌هایی که رنگ تیره‌تری دارند از نظر مزه، طعم قوی‌تری دارند و عسل‌هایی که رنگ روشن‌تری دارند طعم ملایم‌تری نیز دارند. همچنین عسل های تیره به طور کلی دارای خواص آنتی اکسیدانی بیشتری دارد برای مثال عسل آویشن دارای خواص زیاد تر و مواد معدنی بالاتر نسبت به عسل گون است و برای درمان سرفه و گلو درد مفید است.

طعم و رنگ عسلی که به این شیوه به دست می‌آید، می تواند منطقه به منطقه متفاوت باشد. حتی گاهی اوقات ممکن است عسل به دست آمده از دو کندو در یک منطقه نیز در این حالت با هم تفاوت داشته باشد.چون به هر حال زنبورها برای تولید عسل بر روی میلیون‌ها گل می‌نشینند و ممکن است گل‌هایی که زنبورهای یک کندو از آن استفاده کرده‌اند با کندوی دیگر متفاوت باشد.

لینک پیشنهادی : خرید موم عسل

البته لازم به ذکر است که در مصرف عمومی عسل، آمریکایی‌ها بیشتر رنگ روشن عسل که طعم ملایم‌تری دارد را می‌پسندند در حالی که مردم اروپا و ایران عسل‌هایی با رنگ تیره‌تر که طعم به مراتب قوی‌تری دارد را انتخاب می‌کنند. میتوان برای رنگ های عسل های مختلف مصداق های زیر را یاد کرد:

  • عسل اقاقیا : سفید
  • عسل آویشن : کهربایی
  • عسل کتیرا : زرد روشن
  • عسل افرا : سرخ
  • عسل شبدر سرخ : قرمز
  • عسل گل قاصدک : زرد تیره
  • عسل صنوبر: تیره
  • عسل بهارنارنج : زرد طلایی
  • عسل جنگهای مازندران : مایل به سبز
  • عسل گندم سیاه : قهوه‌ای تیره

آیا رنگ عسل به مرور زمان تغییر میکند؟

باید این نکته را در نظر داشت که عسل با گذشت زمان تیره تر می شود اما میزان تیره شدن به نوع عسل از نظر اسیدیته و میزان نیتروژن و گلوکز موجود در عسل بستگی دارد. به طور کلی تیره شدن عسل به دما بستگی دارد و در دماهای بالاتر این فرآیند سریعتر اتفاق می افتد.

محصول پیشنهادی : خرید ژل رویال 

بهترین رنگ عسل کدام است؟

در اصل نمی‌توانیم یک رنگ را به عنوان بهترین رنگ عسل معرفی و انتخاب کنیم در این ‌بین، هر کدام از گیاهان نیز خواص منحصر به فرد خود را دارند.
به همین دلیل، نمی‌توان گفت که تنها یک رنگ عسل می‌تواند بهترین رنگ برای خرید عسل به شمار آید، اما در حالت کلی رنگ‌های تیره می‌تواند عسل را با طعم شدیدتر و البته قابل‌ تشخیص‌تری روبرو کند. عسلی که رنگ روشن دارد هم خواص و استانداردهای مربوط به خود را حفظ می‌کند و این‌گونه است که نمی‌توان یک رنگ را به عنوان بهترین رنگ این ماده غذایی شفابخش معرفی کرد.

انواع رنگ عسل

رنگ عسل معیاری برای تشخیص عسل تقلبی از اصل؟

حقیقتاً با توجه به رنگ عسل نمی‌توان به طبیعی یا تقلبی بودن آن پی برد. چرا که رنگ عسل آن با توجه به نوع گیاه کاملاً متفاوت است. راه‌های دیگری وجود دارد که بتوان نسبت به تقلبی بودن عسل مطمئن شد، نحوه‌ی شکرک زدن ، عطر، طعم و بو همگی جزء مواردی هستند که در تشخیص عسل طبیعی به کمک شما می‌آیند.

لینک پیشنهادی : خرید عسل دارویی

بهترین رنگ عسل ، چه رنگی است؟

نمی‌توانیم یک رنگ را به عنوان بهترین رنگ عسل معرفی کنیم؛ زیرا این تنوع رنگ به خاطر تفاوت در نوع گیاهانی است که زنبور برای برای شهد استفاده میکند به همین خاطر نمتوان گفت کدام رنگ بهترین رنگ برای خرید عسل است اماااا عسل های تیره طعم بیشتری دارند و از طرفی عسل رنگ روشن خواص و استاندارد های خود را حفظ میکند.

عسل تیره بخوریم یا عسل روشن؟

جدایی از رنگ عسل شما باید به خواص عسل طبیعی توجه کنید و بر اساس آن خرید را انجام دهید خواص آنتی‌اکسیدانی که عسل تیره دارد، آن را به یکی از بهترین انتخاب‌ها تبدیل کرده است. برای کاهش درد عادت ماهانه می‌توانید عسل تیره را منبع اصلی آهن در نظر بگیرید. همچنین برای کنترل وزن، سلامت استخوان و درمان روماتیسم عسل تیره جز بهترین‌ها است . برای نرمی و رطوبت مو از عسل اصل تیره استفاده می‌کنند.

برای شیرین کردن چای یا حتی غلات صبحانه عسل رنگ روشن یک گزینه عالی است؛ چرا که تغییری در مزه اصلی چایی ایجاد نمی‌کند. به طور کلی می‌توان گفت که سلیقه افراد می‌تواند مشخص کند که کدام رنگ عسل می‌تواند انتخاب مناسب و البته مطابق با نیاز آن‌ها باشد.

عسل سیاه

عسل سیاه در بین مردم معمولا به عسل هایی گفته می شود که نسبت به دیگر انواع عسل رنگ نسبتا تیره تری دارد. البته منظور این نیست که عسل کاملا سیاه رنگ می باشد بلکه نسبت به دیگر انواع آن رنگ تیره تری دارد. این مورد درباره نام گذاری دیگر عسل مانند عسل سفید نیز صادق می باشد. طبق تحقیقات و مطالعاتی که انجام شده در مقایسه با شکر تصفیه شده، شربت ذرت، شکر خام نیشکر و سایر شیرینی ها، عسل سیاه بیشترین مقدار آنتی اکسیدان را دارد. این آنتی اکسیدان ها از بدن در برابر سرطان، اختلالات قلب و سایر بیماری ها محافظت می کنند.

معمولا بسیاری از فروشندگان عسل و زنبورداران برای اینکه رنگ عسل را تیره تر کنند آن را حرارت می دهند که در نتیجه خواص عسل از بین می رود. در هنگام خرید عسل سیاه حتما دقت کنید که عسل خام و حرارت ندیده باشد. در منابع مختلف ۸ نوع ویتامین را برای عسل ذکر کرده اند: ویتامین K، ویتامین B1، ویتامین B2، ویتامین B3، ویتامین B5، ویتامین B6، ویتامین B9 و ویتامین c

سخن آخر

در این مقاله رنگ عسل را بررسی کردیم و دریافتید که تفاوتی نمیکند که کدام رنگ عسل را انتخاب کنید چون این تفاوت رنگ بسته به گیاه تغذیه شده ی زنیور است شما میتوانید با توجه به خواص و غلظت طعم هر عسل آن را انتخاب کنید مهم این است که شما از عسل های طبیعی استفاده کنید و به حفظ سلامتی خود کمک کنید. مراقب خودتون و عزیزانتون باشید.

 

5/5 - (5 امتیاز)
بازگشت به لیست

2 دیدگاه در “همه چیز راجع به رنگ عسل

  1. بهنام گفت:

    عالییییی👏👏👏👏👏

    1. avinnet گفت:

      ممنون از شما آقای بهنام عزیز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *