مقالات تخصصی

بهترین روش برای نگهداری از عسل طبیعی

بهترین روش برای نگهداری از عسل طبیعی

آیا میدانید بهترین روش نگهداری عسل چیست ؟

شاید تا به حال درباره ی این که می‌توان برای طولانی مدت عسل را بیرون از یخچال نگهداری کرد، بدون آنکه فاسد یا تخمیر شود شنیده باشید. یا بهترین ظرف برای نگهداری عسل چه ظرفی است ؟ اما نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که چطور از عسل نگه داری کنیم تا رنگ و طعم و خواص آن حفظ شود.

بهترین ظرف برای نگهداری عسل

آیا نگهداری عسل در ظروف پلاستیکی مناسب است ؟ یا نگهداری عسل در ظرف مسی بهتر است ؟ مهم ترین نکته در نگهداری عسل انتخاب ظرفی مناسب برای آن می باشد. به همین خاطر توصیه می‌شود که عسل را در ظرفی شیشه‌ای و یا ظروف پلاستیکی‌‌ ویژه ی مواد غذایی نگهداری کنید. البته اگر قصد شما نگه داری طولانی مدت است ظرف شیشه ای گزینه ی مناسب تری برای شما می باشد.

لینک پیشنهادی : خواص ژل رویال

دما و شرایط مناسب برای نگهداری از عسل طبیعی.

آیا عسل یخ زده خوب است ؟ یا در یخچال عسل را نگهداریم ؟ برای نگهداری از عسل طبیعی لازم نیست آن را در یخچال قرار دهید.با این حال بهتر است محیطی خنک را برای نگهداری از عسل انتخاب کنید. طبیعتاً نگهداری از عسل طبیعی در مکان‌هایی که نزدیک گاز یا فر هستند اصلا مناسب نیست.بهتر است خنک‌ترین مکان در منزل را که رطوبت کمی نیز در آنجا وجود دارد را انتخاب کنید. نگهداری در کابینت آشپزخانه که در فاصله با اجاق‌گاز است نیز گزینه میتواند خوبی باشد. اگر بر روی شکرک زدن عسل طبیعی حساس هستید بهتر است آن را در دمایی زیر 10 درجه یا بالای 20 درجه نگهداری کنید که در این دما روند شکرک زدن عسل طبیعی به‌شدت کند می‌شود.
لینک پیشنهادی : خرید گرده گل 
جلوگیری از تابش نور افتاب برای نگهداری بهتر عسل

از تابش نور مستقیم خورشید به عسل طبیعی جلوگیری کنید:

یکی دیگر از نکات مهم برای نگهداری از عسل طبیعی، جلوگیری از تابش مستقیم نور خورشید به آن است. برخی افراد از ظروف کدر مثل سفال در گذشته برای نگهداری از عسل استفاده می کنند تا به راحتی در معرض نور خورشید قرار نگیرد. اما اگر شما از شیشه برای نگهداری عسل استفاده می کنید، دقت داشته باشید که محل نگهداری عسل جایی نباشد که در معرض نور آفتاب قرار گیرد. حتی قرار دادن چند ساعته ظرف عسل در پشت پنجره نورگیر نیز می تواند اثرات مخربی بر روی عسل و خواص آن داشته باشد.

نجات عسل از شر مورچه ها

شاید این مشکل برای شما پیش آمده باشد که در ظرف عسل مورچه های غرق شده ببینید. بهترین کار برای جلوگیری از این اتفاق محکم بستن در ظرف است. بهتر است هر از چند گاهی دور ظرف عسل را تمیز کنید و همچنین بعد از برداشتن عسل ظرف آن را درون یک زیپ کیپ گذاشته و به کابینت برگردانید.
لینک پیشنهادی : خرید موم عسل

پیشگیری و رفع شکرک عسل

پیشگیری از شکرک عسل

این امر بسیار طبیعی است و برای عسل های خام و طبیعی ممکن است پیش بیاید. اما کاملا وابسته به نوع گیاهی است که عسل از آن تهیه شده اما می توانید با انجام بعضی از کارها این عمل را کند کرده و به تعویق بندازید.
  • مواد زائد و اضافه ای که در داخل عسل وجود دارد را از آن خارج کنید. عسل وقتی به‌صورت خام برداشت می‌شود و شما آن‌را خریداری میکنید،ممکن است دارای مواد زائدی مثل موم یا حتی قسمتی از بدن زنبور باشد. همین مواد می‌توانند نقطه شروع شکرک زدن عسل باشند و باعث تشکیل بلور‌های اولیه بشوند که به‌سرعت باعث شکرک زدن عسل می‌شود.
  • هنگام برداشتن عسل حتماً از یک قاشق تمیز و خشک استفاده کنید زیرا رطوبت سریعا می‌تواند عسل را خراب کند و همین‌طور ورود مواد خارجی به عسل ممکن است شکرک زدن آن را تسریع ببخشد.

لینک پیشنهادی : خرید بره موم 

رفع شکرک عسل

یکی از روش هایی که میتوان شکرک را از بین برد،استفاده از آب گرم است.در این روش با قرار دادن ظرف شیشه ای حاوی عسل، داخل آب گرم میشود به آسانی عسل را به حالت اولیه برگرداند. اما ممکن است پیش بیاید که قبل از اینکه عسل به طور کامل ذوب شود دمای آب پایین امده و در واقع آب سرد شود.در این صورت می توانیم دوباره آب را گرم کنیم. چون عسل هدایت حرارتی پایینی دارد به همین علت یکم زمان میبرد تا کاملا ذوب شود.

روش بعدی استفاده از شوفاژ می باشد. از شوفاژ که دارای حرارت و گرمای ملایمی است برای رفع شکرک عسل می توانیم استفاده کنیم. ظرف عسل را روی شوفاژ قرار میدهیم که با گذر زمان کریستال های شکرک در عسل به حالت اولیه تبدیل می شوند. در طول ذوب کردن عسل هر از گاهی با یک قاشق چوبی خشک عسل شکرک زده را مخلوط می کنیم که به روند ذوب شدن عسل کمک کرده باشیم. با این کار گرما به تمام بافت وارد شده و فرآیند ذوب شدن سریع تر اتفاق می افتد. بهتر است زود تر از شکرک زدن عسل از آن جلوگیری کنید و در شرایطی که ذکر کردیم عسل را نگهداری کنید.

لینک پیشنهادی : خرید ژل رویال

آیا عسل خراب و فاسد میشود؟

عسل طبیعی و خام به خاطر غلظت بالای قندش ماندگاری بسیار زیادی دارد. با این حال اگر از آن به درستی نگهداری نکنید و بگذارید رطوبت به داخل آن نفوذ کند ، تخمیر و خراب شده و بوی نامطبوع مخمر می دهد. اما اگر آن را در دمای محیط و خشک نگهدارید و همیشه درش را محکم ببندید، عمر آن طولانی تر و ماندگار تر می شود. عسل ممکن است طعم و برخی خواص و عطرش را در طول سال ها از دست بدهد، اما استفاده از آن همچنان ایمن و بی خطر خواهد بود.

5/5 - (3 امتیاز)
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *