اخبار و مقالات

موم زنبور عسل چه کاربرد هایی دارد و فواید آن چیست؟

فواید موم عسل

موم زنبور عسل چه کاربرد هایی دارد و فواید موم عسل چیست؟

فواید موم عسل چیست ؟ موم عسل چه کاربردی دارد ؟ قیمت موم عسل چقدر است ؟ خرید موم عسل از کجا معتبر است ؟ در ادامه به بررسی این گونه سوالات میپردازیم : تنوع کاربردی موم زنبور عسل بسیار زیاد است و از آنجایی که موم یکی از مهم ترین تولیدات و فرآورده های زنبور عسل به شمار می آید میتواند کاربرد ها و خواص بسیار زیادی داشته باشد. موم زنبور عسل و خواص آن از همان گذشته بسیار کاربردی بود و همچنین مورد توجه علاقمندان و دانشمندان قرار گرفته بود. در گذشته یکی از مواد تشکیل دهنده ی مومیایی های مصری،موم عسل بود و حتی این ماده در لوازم آرایشی نیز به کار میرفت.

لینک مرتبط : خواص عسل طبیعی

اما در حال حاضر و بعد از پیشرفت تکنولوژی، هر چند هنوز به تمام کاربرد های موم زنبور عسل پی نبرده اند اما نقش آفرینی های زیادی داشته است. برای مثال میتوان به خوراکی بودن و اثر آنتی اکسیدانی و مقوی بودن موم زنبور عسل برای بدن انسان در مقادیر کوچک اشاره کرد. اما برای انتخاب مومی که خوراکی باشد حتما باید به این نکته توجه کرد که موم ما طبیعی باشد. در واقع منظور ان است که موم عسلی را مصرف کنیم که از طبیعی بودن اآن یقین داشته باشیم و آن موم بافت زنبورعسل باشد،متاسفانه در بازار تقلبات موم های پلاستیکی که فوق العاده مضر برای سلامتی انسان هستن رواج پیدا کرده است. از مکان های معتبر موم خریداری کنید. جهت خرید عسل با موم کلیک کنید.

موم زنبور عسل در چه شرایطی تشکیل میشود؟

اگر دمای کندو بین ۳۳ تا ۳۶ درجه سانتیگراد باشد، زنبور های کارگر شروع به ترشح موم میکنند. زنبور های کارگر بین دهمین تا شانزدهمین روز از عمرشان در تولید موم بسیار کار آمد هستند. اما از روز هجدهم به بعد و تا پایان زندگی،غدد ترشح موم آن ها کم کم تحلیل میرود. جالبه بدانید زنبورها برای تولید حدودا نیم کیلو موم، دو و نیم تا سه و نیم کیلوگرم عسل مصرف میکنند که باعث می شود غدد ترشح موم، قند را به موم تبدیل کرده و از منافذ کوچکی موم شفاف را به بیرون بفرستند. موم بصورت ورقه های کوچک شفافی روی شکم زنبور دیده می شود و بعد از جویده شدن سفید و مات میشوند و درصورت ترکیب شدن با ماده ای مانند صمغ تغییر رنگ به قهوه ای میدهند.

کاربرد و ویژگی موم عسل

موم زنبور عسل تاریخ بسیار غنی دارد و دارای کاربرد‌های بسیار گسترده‌تری نسبت به سایر محصولات زنبور عسل است. در گذشته، موم زنبور عسل به‌ ویژه برای شمع‌سازی بسیار ارزشمند بود، زیرا از نقطه ذوب بالاتری نسبت به بسیاری از موم‌های دیگر برخوردار بود، بنابراین شمع‌ها در هوای گرم به صورت قائم باقی می‌ماندند. موم زنبور عسل همچنین برای مدل‌سازی و ریخته گری مورد مصرف قرار می‌گرفت. اما امروزه کاربرد موم در مصارف پزشکی و درمانی، مورد توجه بسیاری از دانشمندان قرار گرفته است.

موم زنبور عسل که بیشتر مردم با آن آشنا هستند دارای رنگ زرد طلایی روشن است. این رنگ زیبا، از گرده و بره موم حاصل می‌شود که به طور طبیعی موم زنبور عسل را لکه دار می‌کند. اگر مقادیر زیادی روغن گرده و بره موم در موم زنبور عسل وجود داشته باشد، حتی می‌تواند به قهوه‌ای تیره تبدیل شود.

هشدار

با توجه به این‌که تمام مواد طبیعی برای سلامت ما بی‌خطر هستند، اما باید این نکته را در نظر گرفت که موم زنبورعسل هم مانند هر چیز طبیعی دیگر در صورت مصرف دوز بالای آن مشکلاتی را برای هر فرد ایجاد می‌کند. پس در مقدار مصرف آن احتیاط کنید.

مشاهده محصولات عسل دارویی با خواص فوق العاده

فواید موم عسل برای بدن انسان 👇

✔ تسکین درد استخوان و مفاصل

برای اینکه بتوانید موم را به چرخه درمانی برای برطرف کردن درد استخوان وارد کنید، باید آن را ذوب کنید. روش ذوب کردن موم آنقدرها سخت نیست اما باید دقت کنید که باعث از بین رفتن خواص آن نشوید. برای استفاده، موم ذوب شده را پس از سرد شدن باید بر روی دستمالی پارچه ای یا بانداژهای معمول بمالید و آن پارچه را در محل درد بپیچید.

بهتر است هر چند ساعت یک بار این بانداژ را تغییر داده و موم جدید به آن یا پارچه ای دیگر اضافه کنید. اگر در استفاده از موم به عنوان یک مرهم مداومت داشته باشید، خیلی زود شاهد از بین رفتن درد استخوان خواهید بود. با این حال باید دقت کنید که اولا موم زنبور عسل طبیعی تهیه کنید و هم آن را به خوبی ذوب کرده و دقیقا بر روی محل درد بمالید. این کار فوق العاده معجزه آسا عمل می کند.

✔ بهبود بیماران مبتلا به آرتروز

فواید موم عسل از جنبه دارویی برای افراد مبتلا به آرتروز و ورم مفاصل، فوایدی دارد. از جمله کاهش درد و التهابات و تسکین آن. همچنین طبق تحقیقات و مطالعات انجام شده بر روی بیماران تصادفی،این ماده به سرعت بخشی درمان این افراد کمک زیادی کرده است.

✔ بهبود مشکلات کبد

طبق تحقیقات انجام شده، با توجه به دارا بودن خاصیت انتی اکسیدانی موجود در موم،میتواند به کبد و مشکلات ان کمک کند. موم به عادی سازی عملکرد کبد و بهبود علائم کبد چرب کمک میکند.

✔ یک پماد موضعی برای التیام پوست

یکی دیگر از کاربرد های موم استفاده ی موضعی از آن است که این کاربرد از گذشته تا امروز مورد توجه انسان ها بوده است که البته مزایا و معایب خود را نیز دارد.

🤗 روش اول : استفاده از آن به صورت خام است که شما میتوانید روی قسمت های مختلف بدنتان بمالید کاین کار میتواند باعث مرطوبیت و یا حتی جلوگیری از خشکی پوست شود.همچنین به عنوان یک ضد جوش و ضد آکنه ی طبیعی عمل میکند و‌ پوست شما را از آکنه دور نگه میدارد.

🤗 روش دوم : تولید پماد های طبیعی مختلف است که میتوان از ترکیب موم با مواد دیگری مثل بره موم ، عسل ،گرده گل و یا حتی گیاهان دارویی استفاده کرد که میتواند خاصیت این پماد برای مشکلات پوستی را چندین برابر کند.

لینک مرتبط : جهت اطلاع از خواص بره موم کلیک کنید

✔ درمان ترک های بعد از چاقی

از دیگر فواید موم عسل میتوان به درمان ترک های پوستی اشاره کرد  درمان ترک های بدن بعد از چاق شدن زیاد ناشی از اضافه وزن یا بارداری و یا بیماری، بدن دچار یک سری ترک هایی میشود گه معمولا غیر قابل درمان هستند. اما موم زنبور عسل یه دلیل ویتامین های مختلف از جمله ویتامین A و کلاژن میتواند به کاهش علائم ترک خوردگی پوست کمک کند.

✔ درمان خارش و عفونت های پوستی

قطعا شما هم از خارش های زیاد و یا عفونت های پوستی در گذشته رنج برده اید اما با استفاده از موم زنبور عسل میتوان به درمان قطعی این مشکل پی برد. تحقیقات نشان می‌دهد با که استفاده از مخلوط موم زنبور عسل، عسل طبیعی و روغن زیتون در منطقه آسیب دیده و مصرف سه بار در روز به مدت چهار هفته می‌تواند به بهبود خارش و عفونت‌های قارچی پوست کمک کند.

سخن آخر

مجتمع پرورش زنبور عسل دنا اولین مجتمع و دانشکده تخصصی زنبورعسل در خاورميانه ميباشد كه از سال ۱۳۵۵ تاسيس شد و با بهره گيری از آب و هواي چهارفصل و ييلاقات منحصر به فرد كشور پهناور ايران و به كارگيری جديدترين علوم و فناوری هاي جهاني و همچنين با اخذ گواهينامه های بين المللی كيفيت و استقرار سيستم های مديريتی ايزو ۹۰۰۱ و ۲۲۰۰۰ ايمنی و بهداشت غذايی (haccp) و گواهينامه استاندارد حلال علاوه بر حفظ جايگاه ممتاز در بازار داخلی موفق به شناساندن محصولات خود در بازارهای جهانی شده است. با خیالی آسوده از کیفیت محصول میتوانید از عسل های دنا امتحان کنید با یکبار امتحان مشتری همیشگی ما خواهید شد.

متاسفانه بدلیل بی اطلاعی ها سوء استفاده افزایش پیدا کرده است.مراقب خودتون و عزیزانتون باشید

4.3/5 - (10 امتیاز)
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *