اخبار و مقالات

عسل ، چگونه تولید می شود ؟

عسل ، چگونه تولید می شود ؟

فرایند تولید عسل توسط زنبور عسل پیچیده است. زنبورهای کارگر به وسیله زبان خرطوم مانند خود شهد را از درون گل ها می مکند و در کیسه عسلی خود که در واقع شکم دوم زنبورعسل هست دخیره می کنند. در این کیسه شهد با آنزیم ها و بزاق زنبورعسل مخلوط می شود.

خرید بره موم در اصفهان

زنبورهای عسل دو شکم دارند یک شکم که از آن برای ذخیره شهد استفاده می کنند و شکم دیگر که برای هضم غذای خودشان هست. شکم دوم زنبورعسل می تواند حدود 70 میلی گرم شهد ذخیره کند یعنی معادل وزن خود زنبور! و برای اینکه این شکمش را پر از شهد کند باید از حدود 100 تا 150 گل بازدید کند.

محصول پیشنهادی : خرید عسل کنار در اصفهان

وقتی زنبور عسل به کندو می رسد شهد جمع آوری شده را به زنبورهای کارگر داخل کندو منتقل می کند و یا به صورت نارس آن را رها می کند و مجددا به سمت جمع آوری شهد می رود. زنبورهای داخل کندو شهد موجود در شکم زنبور دیگر را می مکند و به طور مرتب این شهد را دهان به دهان می کنند و آن را با آنزیم های خاصی که بدنشان ترشح می کند مخلوط می کنند و در طی این فرایند قندهای مرکب موجود در شهد را به قندهای ساده تبدیل می کنند. بیشتر قند مرکب موجود در شهد ساکارز می باشد و درواقع ساکارز ترکیب فروکتوز و گلوکز می باشد و زنبورعسل با ترشح آنزیم های خاص ساکارز را تبدیل به فروکتوز و گلوکز می کند. این کار زنبورعسل باعث می شود که مصرف شهد برای زنبورها راحت تر شده و در مقابل حمله باکتری ها هم ایمن شود.جهت دریافت اطلاعات از خواص عسل برای کودکان کلیک کنید

نحوه ی تولید عسل 

تولید عسل چندین مرحله دارد که شامل: ۱. جمع آوری شهد ۲. تغلیظ شهد ۳. ذخیره سازی و پلمپ است. زنبورعسل در حین بازدید از گیاهان، به کمک خرطوم، شهد تولیدشده در داخل گل‌ها را مکیده و پس از انتقال شهد به داخل کیسه‌دان عسلی و پر شدن آن، به کندو باز می‌گردد. به‌محض رسیدن به داخل کندو، بار شهد جمع‌آوری شده به داخل حجره های شش‌ضلعی‌ شان انتقال داده می‌شود. در این مرحله به این محصول”شهد خام یا عسل نارس” می‌گویند.

زنبورها شهد خام را توسط خرطوم مکیده و به‌صورت قطرات کوچک درمی‌آورند سپس به کمک بال زدن‌های مدام و انتقال قطرات بین سایر زنبورها، میزان رطوبت عسل کاهش می‌یابد. در همین حین مقداری از ترشحات بزاقی از جمله آنزیم‌ها و یکسری مواد ضروری از جمله مواد معدنی، ویتامین‌ها و آمینواسیدها به عسل اضافه می‌گردد. در نهایت با تغلیظ شهد خام و تبدیل آن به عسل رسیده، حجره‌های شش‌ضلعی‌ شان به‌وسیله سرپولک ها پلمپ می‌شود تا در زمان‌های موردنیاز از جمله زمستان برای تأمین انرژی به مصرف کلنی برسد.

 

5/5 - (4 امتیاز)
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *