اخبار و مقالات

تاریخ انقضا عسل تا چه زمانی است؟

تاریخ انقضا عسل

آیا عسل طبیعی فاسد میشود؟ تاریخ انقضا عسل تا چه زمانی است؟

شاید شنیده باشید که عسل تنها ماده ای است که فاسد نمیشود تاریخ انقضا عسل چونه است ؟ اما با دیدن تاریخ انقضای معمولا دو ساله بر روی ظرف های عسل متعجب شده باشید. خب پس بالاخره این سوال پیش می آید که بالاخره عسل فاسد میشود یا خیر؟ پاسخ این سوال هم می تواند بله باشد و هم خیر. عسل طبیعی به علت داشتن مقدار زیادی قند،(حدود ۸۰ درصد)می تواند مانع رشد بسیاری از باکتری ها درون خود شود. از طرفی به دلیل بافت متراکم این ماده اکسیژن نمیتواند از آن عبور کند و باکتری ها توانایی تولید مثل ندارند. دومین مورد مربوط به میزان اسیدی بودن عسل میشود که به دلیل ph پایین عسل از رشد باکتری ها جلوگیری میشود. و مورد آخر آنزیم های موجود در عسل مانند گلوکز اکسیداز به خواص ضد باکتریایی عسل کمک کرده و از رشد میکروارگانیسم ها جلوگیری میکند.

مقاله مرتبط : خواص عسل طبیعی

 عسل چطور و چگونه فاسد میشود؟ 👇

پاسخ این سوال وجود رطوبت بیش از حد مجاز است. در حالت عادی، یکی از عوامل مهم در تخمیر و فاسد شدن عسل رطوبت بیش از اندازه عسل است. عسل طبیعی برای ماندگاری طولانی باید رطوبتی کم تر از ۱۸ % داشته باشد و هر چه که این مقدار بیشتر شود احتمال اینکه عسل تخمیر و ترش شود هم بیشتر می‌شود.
اما دلیل به وجود آمدن این رطوبت میتواند متفاوت باشد.

۱.روش نگهداری نامناسب و غلط

عسل یک ماده‌ی غذایی است که به شدت جاذب رطوبت است و اگر با هوا در تماس باشد قطعا رطوبت هوا را جذب می‌کند و درصد رطوبت آن افزایش می‌ یابد همین عامل باعث می‌شود که عسل تخمیر شود. این اتفاق معمولا در مناطق شمالی کشور زیاد است. به همین دلیل هنگام ذخیره عسل باید ظرف عسل به گونه‌ای محکم بسته شود که به هیچ عنوان با هوا در تماس نباشد و هیچ منفذی نداشته باشد.

۲.عسل نارس

اگر عسل زودتر از زمان مقرر برداشت شده باشد اصطلاحا عسل نارس نامیده میشود. رطوبت عسل نارس معمولا بیش از ۲۰ درصد است که در این حالت عسل در معرض تخمیر و ترش شدن است. زنبورعسل خود رطوبت عسل کنترل می‌کند و سپس سر حجره های موم را میبندد و اصطلاحا پلمپ می‌کند.

تاریخ انقضا عسل پلمپ کردن سر حجره های موم توسط زنبورعسل نشان از رسیدن عسل و مرغوبیت موم بافت زنبور است.

۳.افزودن آب

اگر ظرفی که عسل درون آن ریخته می‌شود حاوی آب باشد و یا محلولی آبی به عسل اضافه شود شرایط برای تخمیر عسل بشدت افزایش می‌یابد.

مقاله مرتبط : عسل تازه بهتر است یا عسلی که چندسال مانده؟

آیا عسل بعد از چند سال هم قابل مصرف است یا تاریخ انقضا عسل  تمام شده !؟

همانطور که گفتیم عسل طبیعی اگر درست نگهداری شود میتواند سالیان سال ماندگار بماند. اما آیا قابل خوردن است؟ در جواب به این سوال باید گفت که اگر چه عسل برای مدت طولانی قابل نگهداری است اما به مرور زمان هم از نظر ظاهری و هم از نظر خواص دچار تغییراتی می‌شود. به همین دلیل معمولا عسل‌هایی که در مغازه دیده می‌شود تا ۲ سال تاریخ انقضا دارد چرا که عسل بعد از ۲ یا ۳ سال بخش زیادی از خواص خود را از دست می‌دهد. در نتیجه بهترین عسل برای مصرف عسل تازه همان سال و یا نهایتا سال قبل است. برای مثال:
۱.آنزیم های عسل به مرور زمان تجزیه می شوند.
۲.رنگ عسل ممکن است تیره شود.
۳.عسل طبیعی شکرک می زند.
۴.برخی از آمینو اسید های ارزشمند به مرور زمان کاهش می یابد.

تا این قسمت حتما دریافتین که تاریخ انقضا عسل چگونه است خاصیت آن ها در گذر زمان کم میشود و اگر در شرایط مناسب نگهداری نشود باعث ترش شدن عسل میشود.پس سعی کنید عسل را از زنبورداران تهیه کنید تا از تازه بودن آن ها اطمینان حاصل نمایید. عسل دنا سعی بر آن داشته که بهترین کیفیت را عرضه کند.

متاسفانه بدلیل بی اطلاعی ها سوء استفاده افزایش پیدا کرده است.مراقب خودتون و عزیزانتون باشید

خرید عسل در اصفهان

5/5 - (9 امتیاز)
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *