اخبار و مقالات

خواص عسل طبیعی

خواص عسل طبیعی

خواص عسل طبیعی

در این مقاله قصد داریم راجع به خواص عسل طبیعی صحبت کنیم ، عسل قرن‌هاست که در طب سنتی کشور ها جایگاه ویژه‌ای داشته است و برای مشکلات کبدی، قلبی عروقی و دستگاه گوارش آنفولانزا ها و بیماری های ویروسی شدید مورد استفاده بوده است به دلیل عدم حمایت علمی، در طب مدرن کاربرد محدودی دارد. با این وجود طی سالیان گذشته تحقیقات گسترده ای بر روی خواص عسل طبیعی توسطی محققین انجام شده و مهم ترین خواص و فواید آن کشف شده است.

این را باید در نظر بگیریم که خواص عسل طبیعی بسیار وابسته به نوع گیاهی است که زنبور از شهدآوری میکند در نتیجه بسته به اینکه زنبورعسل از چه گیاهی شهد آورده باشد بعضی خواص آن با توجه به خواص شهد گیاه متفاوت خواهد بود، اما برخی از این خواص در بین تمامی کلیه عسل‌ها مشترک هستند که در ادامه به شرح آنها خواهیم پرداخت.

در فصل گرمــا سرمــا خوردید ؟

سرما خوردن در فصل‌های گرم نشان دهنده پایین بودن سطح ایمنی بدن است. اگر این چنین هستید، معجون عسل، لیمو ترش و دارچین را بیشتر مصرف کنید. از خواص عسل طبیعی میتوان به درمان بیماری های متفاوت از جمله فشارخون بالا، چربی بالا اشاره کرد صبح به صبح یک لیوان آب داغ با یک قاشق مرباخوری عسل و ۵ تا ۱۰ قطره سرکه سیب بنوشید. 

✔ ۱. تاثیرات عسل بر سلامت قلب و عروق

مشکلات قلبی عروقی یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها در بین مردم ایران است که سالانه هزینه‌های زیادی برای درمان آن می‌شود و داروهای تجویزی نیز معمولا با عوارض جانبی همراه هستند.

تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف عسل طبیعی باعث کنترل میزان کلسترول کلی و همچنین کاهش کلسترول‌های بد (LDL) می‌شود و از انعقاد خون و تجمع پلاکت‌ها که عامل اصلی سکته های قلبی و ایجاد بیماری‌های قبلی است جلوگیری می‌کند، علت این امر وجود آنتی اکسیدان‌ها، فلاونوئیدها و پلی فنولیک‌های موجود در عسل طبیعی است.

دلیل این تاثیرات مثبت عسل در سلامت قلب و عروق خاصیت زود جذب بودن عسل طبیعی هست که مصرف منظم و مداوم آن موجب افزایش سلامت قلب و عروق میشود. علاوه بر این یکی دیگر از خواص عسل طبیعی این است که باعث تقویت جریان خون رسانی در رگ های خونی میشود و این امر از تجمع چربی های مضر و پلاکت ها جلوگیری میکند.

عسل طبیعی فشار مایعات بدن را متعادل می‌کند و باعث تنظیم فشار خون و جلوگیری از سکته قلبی می‌شود. یکی از خواص عسل طبیعی تقویت قلب در بیمارانی که دچار ضعف قلب هستند می‌شود. از آنجایی که قلب هم نوعی عضله مانند سایر عضلات است، عسل طبیعی ذمی‌تواند انرژی مورد نیاز عضلات خسته را تامین کند. دکتر ج – ن توماس، نشریه لانست

خواص عسل طبیعی

✔ ۲. بهبود سرفه و گلودرد ناشی از سرماخوردگی و آنفولانزا

اگر چه عسل طبیعی و البته هیچ ماده‌ی دیگری نمی‌تواند درمان سرماخوردگی و آنفولانزا باشد، اما می‌تواند به بهبود سرفه‌ها و گلودرد ناشی از سرماخوردگی و آنفولانزا همچنین کنترل عفونت ویروسی ناشی از آنها کمک شایانی کند.

در پژوهشی که در کشور اوکراین انجام شد، محققان به این نتیجه رسیده‌اند که کسانی که منظم و مداوم عسل طبیعی مصرف می‌کنند، احتمال کمتری دارد تا دچار بیماری‌های عفونی و ویروسی نظیر آنفولانزا، التهاب ریه و سایر بیماری‌های ویروسی شوند.

درباره این مورد باید گفت که از خواص اصلی مصرف عسل باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و از بروز بیماری‌های این چنینی جلوگیری می‌کند. در این بین عسل آویشن یکی از بهترین عسل‌ها برای درمانت مشکلات مجاری تنفسی و عفونت های شدید است، که علت آن‌ هم مقادیر بالای آنتی اکسیدان های موجود در این عسل است.

مخلوط نصف قاشق مرباخوری دارچین و یک قاشق مرباخوری عسل را روزی ۲ یا ۳ بار مصرف کنید.

✔  سینوزیت

روزی ۲ یا ۳ بار مخلوطی از یک قاشق مرباخوری آب زنجبیل تازه و یک قاشق مرباخوری عسل مصرف کنید.

از آن جهت که افراد دچار سرفه و گلودرد نمی‌توانند به صورت مستقیم از عسل استفاده کنند، بهتر است یک قاشق غذاخوری از آن را در یک لیوان آب ولرم حل و سپس میل کنند.

خواص عسل طبیعی

✔ ۳. موثر در بهبود زخم معده و بیماری های گوارشی

بیماری معده آنقدر مختلف و شایع در بین مردم است که بعید است شما یا یکی از افراد خانوادتان دچار یکی از آن‌ها نباشید. نفخ معده، زخم معده، رفلاکس شدید معده و عفونت های معده از مهم ترین مشکلات معده به شمار می‌آیند که عسل می‌تواند درمان موثر و مناسبی برای آنها باشد.

عسل طبیعی، یکی از موثر ترین مهارکننده‌ها بر ضد التهابات گوارشی و زخم‌های معده‌ای است که توسط باکتری های مضر به وجود آمده اند. اگر چه رژیم غذایی نامناسب عاملی مهم در ایجاد زخم معده است اما باکتری هلیکو‌پیلوری یا کرم معده یکی از عوامل اصلی در ایجاد این عارضه است.

در تحقیقی که در سال ۲۰۱۶ انجام شد محققان به این نتیجه رسیدند که عسل خاصیت ضد باکتریایی و ضد میکروبی دارد و می‌تواند هلیکوباکتر پیلوری که عامل ایجاد زخم معده است را از بین ببرد.

ترکیب موثر حالت تهوع، استفراغ، سوء هاضمه:

یک قسمت آب لیمو را با یک قسمت عسل مخلوط کنید و روزی ۲ بار کمی از آن را بنوشید. 

✔ ۴. خواص عسل طبیعی برای رفلاکس معده

رفلاکس معده یا ترش کردن نیز یکی دیگر از بیماری های شایع معده است. در مقاله‌ای که توسط مجله تحقیقات پزشکی کانادا به چاپ رسیده است عسل به چند علت می‌تواند رفلاکس معده را کاهش دهد.

ترکیب موثر برای معده درد :

مخلوطی از یک چهارم قاشق مرباخوری پودر برگ بو، یک چهارم قاشق مرباخوری دانه کرفس و یک قاشق مرباخوری عسل را قبل از ناهار و شام میل کنید.

عسل طبیعی خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد و هم می‌تواند فعالیت رادیکال‌های آزاد را کنترل کند. رفلاکس معده ممکن است تا حد زیادی به علت رادیکال‌های آزادی باشد که به سلول‌های دستگاه گوارش آسیب می‌رسانند و عسل می‌تواند از این امر جلوگیری کند.

به علت خواص ضدالتهابی و ضد عفونی عسل، استفاده از آن باعث کاهش التهاب مری می شود
بافت عسل به آن اجازه می‌دهد تا یک پوشش مخاطی مانند بر روی مری ایجاد کند و باعث تسکین رفلاکس شود.

نکته مهم: عسل به عنوان یک ماده طبیعی می‌تواند در کنار سایر روش‌های درمان برای معده مفید واقع شود. ضمن توجه به آنکه خود عسل به علت فروکتوز بالایی که دارد ممکن است در بدن بعضی افراد به طور کامل جذب نشود و باعث ایجاد نفخ و گاها دل‌درد شود. پس در استفاده از آن زیاده‌روی نکنید. بهترین دوز مصرفی عسل روزانه دو الی سه قاشق غذاخوردی است.

✔ 5. التیام زخم‌ها و سوختگی‌ها با عسل

خواص عسل طبیعی بدلیل خواص آنتی اکسیدانی بالایی که دارد کلاژن ساز سطح پوست هست و موجب ترمیم بهتر جای زخم و سوختگی ها میشود. توجه داشته باشین: برای درمان سوختگی های درجه 2 و درجه 3 حتما به اورژانس مراجعه کنید. برای درمان زخم های موضعی، با گاز استریل حاوی عسل روی زخم را بپوشانید و شب آن را بردارید.

✔ 6. تاثیر عسل بر عروق خونی 

عسل طبیعی دارای انواع ویتامین ها، کربوهیدرات ها، پروتئین ها، فیبر ها، آمینو اسیدهای ضروری بدن و آنتی اکسیدان ها می باشد. هر کدام از این ترکیبات به نوعی می توانند سطح چربی موجود در خون بیماران قلبی و دیگر افراد را ثابت نگه دارند تا میزان کلسترول های خوب موجود در عروق خونی بیشتر شوند.

ترکیبات موجود در عسل و برخی از مواد غذایی دیگر می توانند فشار خون و قند افراد را تا حدی کنترل کنند تا دیگر آسیبی به قلب و میزان چربی های موجود در آن وارد نشود. قابل ذکر است که عسل می تواند رگ های قلب را نیز گشاد کند تا چربی های موجود در خون بهتر حرکت کنند. در این صورت است که چربی های بد موجود در خون خیلی بهتر از بین می روند. بهتر است عسل را در حد تعادل و در وعده های مختلف غذایی استفاده کنید تا کمی کلسترول موجود در خون را کاهش دهد.

ترکیب موثر در گردش خون ضعیف

مخلوطی از یک قاشق مرباخوری دارچین و یک قاشق مرباخوری عسل را در یک لیوان آب گرم دم کنید و بنوشید.

ترکیب سیر و عسل

میتوانید عسل را همراه با نان، شیرینی، نوشیدنی های مختلف و همچنین سیر میل کنند.گفتنی است که سیر نوعی ماده غذایی حاوی آنتی اکسیدان می باشد که در اثر مخلوط شدن با عسل می تواند تاثیر زیادی در از بین بردن چربی های بد موجود در خون داشته باشد. در حالت کلی مصرف عسل برای چربی خون می تواند گزینه خوب و قابل دسترسی برای تمام افراد باشد.

درمان زخم های دهان با عسل

مخلوطی از یک قاشق مرباخوری عسل و کمی زردچوبه به زخم دهان یا زخم های روی زبان بمالید این مخلوط باعث ترشح بزاق دهان می شود تا سم را بکشد. برای سرعت بخشیدن به روند بهبود باید این مایه را از دهان بیرون ریخت. برای زخم معده، روزی ۲ بار محلول یک لیوان شیر ولرم را با یک قاشق مرباخوری عسل بنوشید. 

✔ کمک به اضطراب

یک لیوان آب پرتقال، یک قاشق مرباخوری عسل و کمی پودر جوز هندی را روزی ۲ بار میل کنید.

کاهش میل به سیگار

قبل از سیگارکشیدن تکه های کوچک آناناس را همراه با نصف قاشق مرباخوری عسل بجوید. 

سکسکه

مخلوطی از یک قاشق مرباخوری عسل و یک قاشق مرباخوری روغن کرچک را هر ۱۰ دقیقه میل کنید تا سکسکه شما بند بیاید.

سخن آخر

در بالا به مهم ترین خواص عسل طبیعی اشاره کردیم بهتر است برای دریافت این خواص عسل ، از عسل ها با کیفیت های عالی و مطمئن خرید کنید تا بتوانید این خواص را به بدن خود برسانید.

4.9/5 - (11 امتیاز)
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *