اخبار و مقالات

روش تشخیص عسل طبیعی

راهکار ها و روش های تشخیص عسل طبیعی

روش تشخیص عسل طبیعی از عسل تقلبی

روش هایی برای تشخیص عسل طبیعی از سایر عسل های موجود در بازار به علت تقلب‌ها و فریب هایی که روزانه در تهیه و تولید عسل اتفاق می‌افتد، یکی از مشکلات ‌ افراد هنگام خرید عسل، به ویژه اگر در پی خواص درمانی عسل باشند، این است که آیا عسلی که خریداری میکنند‌ واقعا طبیعی و خام است یا خیر.
برای این کار روش های تجربی متفاوتی وجود دارد ولی مطمئن ترین کار بردن نمونه ای از عسل به آزمایشگاه و آنالیز آن است که متاسفانه برای یک مصرف کننده کاری پر هزینه است. درادامه از روش های اشتباهی که متاسفانه متقلبان در جامعه رواج داده آمد و به هیچ عنوان نمیتوان بوسیله آنها اصالت عسل را متوجه شد صحبت میکنیم.

اصلا عسل طبیعی چیست ؟

عسل یا انگبین، مایعی شیرین و سنگین است که توسط زنبور عسل و حتی برخی حشرات دیگر تولید می‌شود. زنبورها، عسل را از تراوش شکری گیاهان و گل‌ها و تراوش‌های برخی دیگر از راه بیرون کردن مواد از حلق، فعالیت آنزیمی و بخار آب فرآوری می‌کنند. زنبورها عسل را در ساختارهایی از جنس موم به نام کندو اندوخته می‌کنند. عسل طبیعی و خام به عسلی گفته می شود که به طور کامل توسط زنبور عسل و از شهد گیاهان به دست آمده باشد. طبیعی بودن منبع شهد هم یکی دیگر از فاکتور های مهمی است که عسل طبیعی را از غیرطبیعی متمایز می‌کند و بسیار موثر است. در حالت کلی هر عسلی که زنبورعسل درست می‌کند خواص بسیار بالایی دارد و سرشار از آنتی اکسیدان و مواد مغذی بدن انسان است. هدف متقلبان این است که قضیه را پیچیده کنند. بسیار ساده هست، فقط مطمئن بشیم که عسل را زنبورعسل درست کرده و از مراکز معتبر عسل طبیعی خریداری کنیم.

بهترین روش تشخصی عسل طبیعی

بهترین کار و اصولی ترین راه این است که برای خرید عسل یک فروشنده ی قابل اطمینان و‌ ثابت شده انتخاب کنید تا مطمئن باشید که عسل را با ماده ی دیگری ترکیب نکرده است. اما در صورت نبودن چنین شرایطی میتوانید از روشی بسیار مطمئن دیگری استفاده کنید. آزمایش کردن عسل توسط آزمایشگاه‌های معتبر، یکی دیگر از راه‌های قابل اطمینان برای تشخیص طبیعی بودن عسل است. در این راه می توانید کیفیت عسل،میزان اسیدی بودن آن و حتی مواد معدنی‌ آن‌ را هم‌متوجه شوید اما به دلیل هزینه ی بالایی که دارد فقط در صورت خرید عمده این راه به شما پیشنهاد میشود. در ادامه چند اشتباه رایج که متقلبان از آنها برای فریب عوام استفاده کردند بررسی میکنیم:

بهترین راه تشخیص عسل طبیعی

بهترین روش تشخیص عسل طبیعی 🤔

صحیح ترین روش برای تشخیص عسل طبیعی و آگاهی از خلوص آن، آزمایشگاه می باشد. کافیست مقداری از عسل مورد نظر را به آزمایشگاه تخصصی عسل ببرید و درخواست کنید تا آن را برای شما آنالیز کنند. احتمالا پیش خودتان میگویید این هم شد روش! من یک روش سریع و خانگی میخواهم ولی باور کنید هیچ روش سریع و آسانی برای تشخیص عسل وجود ندارد. حتی خود زنبوردارها برای اطلاع از کیفیت عسل هایشان آن را به آزمایشگاه میفرستند، اما متاسفانه برخی از عزیزان با ادعای بسیار میگویند ما قادر به تشخیص عسل طبیعی هستیم!

در آزمایشگاه تخصصی عسل، فاکتورهای بسیاری بررسی می شوند از جمله میزان ساکارز، رطوبت، هیدروکسی متیل فورفورال، گلوکز، فروکتوز و … که البته این ها نیز قطعیتی ندارند و برای برخی عسل ها استاندارد هایشان متفاوت است برای مثال طبق استاندارد باید ساکارز عسل طبیعی زیر ۵ درصد باشد اما عسل کنار جزء استثناها می باشد و در بسیاری از موارد حتی اگر ساکارز بالای ۵ نیز داشته باشد طبیعی است.

مقاله پیشنهادی : خواص عسل برای پوست

چند اشتباه رایج روش تشخیص عسل طبیعی

1.آزمایش عسل با سرکه

در یک لیوان مقداری آب و سرکه بریزید. حالا یک قاشق عسل به این ترکیب اضافه کنید و آن را هم بزنید. اگر ترکیب حاصل کف کند، مشخص می‌شود که عسل خالص نیست و دچار ناخالصی می باشد.
علت : ” این یکی از بدترین آزمایش های خانگی برای تست اصالت عسل هست زیرا عسل طبیعی مقداری اسیدی است و سرکه نیز اسیدی است، این آزمایش را به کل غلط می‌کند.”

۱. تشخیص عسل بوسیله کبریت

یکی از باورهای اشتباه که بسیار در بین مردم رایج است تشخیص بوسیله کبریت یا شمع می باشد. جالب اینجاست که برخی افراد می گویند اگر عسل سوخت، تقلبی است و برخی نیز می گویند اگر سوخت طبیعی است! اما با توجه به خصوصیات فیزیکی هر عسل متفاوت است و به هیچ وجه روشی صحیح برای تست کیفیت عسل نمی باشد.

فیتیله یک شمع را به عسل مورد نظر آغشته کنید. چنانچه عسل حاوی آب باشد این فیتیله به هیچ عنوان با کبریت روشن نخواهد شد. به عبارتی فیتیله آغشته به عسل ناخالص ترکیب با آب، قابلیت اشتعال و سوختن ندارد.

علت“تست آتش عسل متاسفانه بسیار در عوام جا افتاده اما میتوانیم با قاطعیت بگوییم که این آزمایش به هیچ عنوان نمیتواند اصالت یا تقلبی بودن عسل را اثبات کند.”

۱. تشخیص عسل بوسیله کبریت

۲. تشخیص عسل بوسیله آب

در این شیوه می گویند عسل را در آب سرد بریزید، اگر سریع حل شد تقلبی است و اگر طول کشید و به آسانی در آب حل نشد طبیعی است. در صورتی که غلظت عسل ها با توجه به رطوبت آن ها با یکدیگر متفاوت است. برای مثال عسل بهارنارنج یا جنگلی با توجه به خصوصیات فیزیکی که دارند کاملا روان و شل هستند. اگر بخواهید با این روش عسل های مرکبات را تست کنید، قطعا این عسل ها را تقلبی می دانید، در صورتی که این عسل ها کاملا طبیعی و خالص هستند.

علت : “از دیگر حُقه های متقلبان همین آزمایش رفتار عسل درون آب است، بعضی عسل های طبیعی بسته به شرایط گیاهان منطقه ای که زنبورعسل از آنها شهد آوری می‌کند غلیظ تر و بعضی رقیق تر هستند به این دلیل این آزمایش نیز نادرست و غلط می‌باشد.”

۲. تشخیص عسل بوسیله آب

۳. تشخیص عسل طبیعی از روی رنگ

یکی دیگر از روش تشخیص عسل طبیعی، خوب و با کیفیت توجه به رنگ عسل است که البته نادرست است ! رنگ هر عسل با توجه به شهد مورد استفاده زنبور، نوع خاک منطقه و بسیاری از عوامل دیگر متغیر است. اینکه برخی می گویند عسل سیاه و قرمز رنگ کیفیت بیشتری دارند به هیچ وجه صحیح نمی باشد. برای مثال عسل یونجه با اینکه کیفیت بالایی دارد ولی به رنگ زرد روشن می باشد و این دلیلی بر تقلبی بودن یا کیفیت پایین آن نمی باشد.

جهت خرید گرده گل کلیک کنید.

۴. تشخیص عسل با توجه به غلظت

گفته می شود عسلی که روان باشد بی کیفیت و عسلی که غلیظ باشد طبیعی است، در صورتی که غلظت عسل با توجه به برخی عوامل مانند منطقه ای که عسل از آن برداشت شده متغیر می باشد. برای مثال عسل های شمال کشور معمولا روان هستند و رطوبت بالایی دارند.

۵. تشخیص عسل تقلبی با زرده تخم مرغ

یکی از عجیب ترین روش هایی که تابحال شنیده ایم تشخیص با زرده تخم مرغ است، در این روش باید عسل و زرده تخم مرغ خام را با هم مخلوط کرد، اگر بعد از چند دقیقه شبیه زرده تخم مرغ پخته شد، طبیعی است و در غیر اینصورت تقلبی است! البته نیازی نیست که دوباره یادآوری کنیم این روش هم بدون پایه و اساس علمی است و کاملا غلط می باشد.

 تشخیص عسل بوسیله تخم مرغ

۶. تشخیص عسل با ریختن روی ناخن

این روش تشخیص عسل طبیعی که توسط یکی از سایت های تازه تاسیس در حوزه فروش عسل طبیعی منتشر شده واقعا عجیب است و نشان دهنده این است که این عزیزان هیچ سر رشته ای در موضوع عسل و زنبورداری ندارند. آن گونه که ذکر می کنند باید چند قطره عسل بر روی ناخن خود بریزید، اگر بر روی ناخن باقی ماند یعنی اصل است و در غیر این صورت اگر پخش شد تقلبی است! این مورد هم کاملا اشتباه است؛ زیرا غلظت عسل ها با یکدیگر متفاوت است.

3.آزمایش دستمال کاغذی

مقداری از عسل را بر روی یک دستمال کاغذی بریزید. اگر عسل با آب ترکیب باشد و ناخالصی داشته باشد، جذب دستمال کاغذی شده و آثاری از خود بر روی آن باقی می‌گذارد. اما عسل خالص به هیچ عنوان جذب دستمال کاغذی نمی‌شود.

علت :“یکی دیگر اشتباهات رایج در آزمایشات خانگی همین موضوع است، برای مثال عسل های شمال ایران مانند بهارنارنج بسیار مرغوب و کیفیت فوق العاده بالایی دارد اما بدلیل شرایط جوی کمی رطوبت نیز دارد، ازین نظر این آزمایش را نقض می‌کند.”

۷. تشخیص عسل خالص بوسیله عطر و بو

این روش به فروشندگان متقلب کمک زیادی کرده، به این دلیل که با افزودن اسانس و برخی روش های دیگر پس از باز کردن درب عسل چنان عطر و بویی پخش می شود که با خودتان می گویید از این بهتر نمی شود، این عسل حتما طبیعی است. اما غافل از اینکه هر عسل با دیگری متفاوت است و برخی عسل ها با اینکه کیفیت بسیار بالایی دارند بسیار کم عطر می باشند.

علت تفاوت قیمت عسل های مختلف چیست؟🤔

عسل‌ها به طور کلی به سه دسته عسل طبیعی، عسل تغذیه‌ای و عسل تقلبی تقسیم می‌شوند. عسل طبیعی و عسل تغذیه‌ای توسط زنبور تولید می‌شوند اما عسل تقلبی دست‌ ساز انسان است و از ترکیب گلوکز تجاری یا ترکیب کردن آب و شکر به دست می‌آید که نه تنها خواصی ندارد بلکه ضرر هم دارد.

1.اینکه کندوی عسل را در چه منطقه‌ای قرار دهند و زنبورها از چه گل‌هایی تغذیه کنند، در قیمت عسل طبیعی اثرگذار است. زمانی که زنبوردار کندوها را در منطقه‌ای با پوشش گیاهی کمیاب قرار می‌دهد، قیمت عسل نیز افزایش پیدا می‌کند. برای مثال، عسل رازیانه نسبت به عسل‌های دیگر کمیاب‌تر است و به همین دلیل قیمت نسبتا بالایی نیز دارد.

2.عطر و طعم عسل از مواردی است که برای مشتری بسیار مهم است و سلیقه ای است. بنابراین عطر و طعم خوب عسل می‌تواند روی قیمت آن تاثیرگذار باشد.

عسل با این همه پیچ و خم ؟!

طبیعی بودن عسل به این معنی است که شما از تمام خواص درمانی و معدنی آن برخوردار میشوید و می توانید از این معجزه ی طبیعت استفاده کنید که در غیر این صورت از آن محروم میشود.پس تشخیص  عسل طبیعی و تقلبی امری است که شما فقط با آزمایشات میتوانید تا حدودی از کیفیت آن مطمئن شوید متاسفانه بدلیل بی اطلاعی ها سوء استفاده افزایش پیدا کرده است.مراقب خودتون و عزیزانتون باشید

خرید عسل در اصفهان
5/5 - (1 امتیاز)
بازگشت به لیست

2 دیدگاه در “روش تشخیص عسل طبیعی

  1. مانی گفت:

    چقدر جالب… پس هیچ روشی نمی‌تواند اصالت عسل رو تایید کنه مگه آزمایش یا زنبورداری مطمئن

    1. avinnet گفت:

      بله همیشه سعی کنید از مراکز معتبر خرید کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *